Friday, February 3, 2012

Tiga cara untuk mewujudkan niche sendiri.








Tiga cara untuk mewujudkan niche sendiri.



Kebanyakan dari newbie internet Marketer terlalu takut untuk melakukan sesuatu yang baru. Mereka terlalu baik dan membiarkan para otai menguasai hampir semua pasaran. Akhirnya, para otai menghasilkan produk dan para newbie menjadi affiliate. Sekarang, anda perlu jadi bijak dan perlu pandai membaca suasana.

Berikut adalah tiga cara bagaimana hendak mewujudkan niche anda sendiri.

Pertama : Kebebasan.

Jika anda hendak mewujudkan niche anda sendiri, anda boleh fokus pada kebebasan. Kebebasan bermaksud sesuatu yang memberi peluang kepada pengguna internet melakukan sesuatu yang agak sukar pada mereka. Contohnya adalah software autoblog iaitu memberi peluang pada penggunanya untuk update blog mereka secara automatik.

Contoh lagi satu adalah Software blog comment di mana boleh membantu penggunanya melakukan backlink tanpa bersusah payah. Selain software berkenaan niche IM, anda juga boleh mencipta software lain seperti software televisyen, software handphone dan lain-lain lagi. Cara untuk mewujudkan niche baru melalui sistem ini adalah dengan mencari satu masalah yang biasanya di hadapi oleh orang ramai dan wujudkan kebebasan berpandukan masalah tersebut.

Tulis 10 masalah yang anda hadapi dan kemudian anda pilih beberapa masalah darinya dan cipta software atau script atau kaedah tertentu untuk mewujudkan kebebasan pada masalah tersebut. Katakan salah satu minat anda adalah mendengar lagu hip hop dan anda menghadapi masalah untuk mencari lagu terbaru hip hop di pasaran.

Anda boleh mencipta script web based yang membolehkan orang melakukan carian berkenaan lagu hip hop terkini di pasaran. Melalaui laman web ini, anda boleh jana pendapatan melalui pengiklanan atau affiliate.

Kedua : Menambah

Cara kedua untuk mewujudkan niche anda sendiri adalah dengan menambah sesuatu pada sesuatu yang telah ada. Contohnya panduan jual beli domain, anda boleh mewujdukan niche baru dengan menambah lebih power dalam produk tersebut iaitu Rahsia Jual Domain pada harga tinggi. Ia sudah memandai.

Namun, kaedah menambah tidak terhad pada itu sahaja. Anda boleh kembangkan ia dengan mengaitkan sesuatu pada sesuatau. Contohnya, panduan domain. Anda boleh kembangkan niche yang anda wujudkan sendiri iaitu panduan hosting. Anda perlu pantas merebut peluang yang anda dengan menambah sesuatu yang tidak ada tetapi di perlukan orang ramai.

Ramai orang menceritakan panduan autoresponder, anda boleh kembangkan niche dengan menceritakan mengenai  cara mengautomatikkan jualan melalui autoresponder. Kaedah tambah ini selalunya boleh menakutkan pesaing anda kerana mereka tidak mencapai apa yang anda capai lagi. Jadi, anda jauh ke hadapan.

Ketiga : Balikan semula

Perhatikan pesaing anda dan lihat niche mana yang menguntungkan mereka. Contohnya seorang IM menjana ribuan ringgit melalui Niche kerjaya iaitu kerja kerajaan. Anda boleh contohi beliau dan buat yang lebih baik iaitu mengeluarkan produk yang sama tetapi mengandungi isi yang berlainan. Melalui kaedah ini, anda boleh mencuri pelanggan dari pesaing anda.

Katakan pesaing anda telah jauh ke hadapan dan monopoli niche tersebut untuk masa yang lama. Jadi namanya sudah besar dalam niche tersebut. Dengan mengeluarkan panduan yang mirip anda boleh mencuri pelanggan dari pesaing anda di sebabkan anda telah mewujudkan nilai pilihan iaitu pembeli boleh memilih sama ada untuk membeli kedua-dua produk, produk pesaing anda atau produk anda.

Akhirnya anda akan untung. Kaedah niche ini adalah seperti provokasi di mana anda juga berpotensi di serang dengan kaedah yang sama terhadap niche anda. Namun, anda tidak perlu gentar kerana ada dua lagi kaedah mewujudkan niche di atas untuk anda serang balas. Anda bebas untuk gabungkan ketiga-tiga kaedah sekaligus.

No comments:

Post a Comment