Saturday, December 25, 2010

5 Cara Buat Duit Dengan Blog

 
Blog sudah menjadi popular hari ini dan barangkali ramai pengguna internet sudah mempunyai blog untuk tujuan tersendiri. Sesetengah daripadanya buat blog sekadar suka-suka , then ada juga yang serius bisnes malah mahu cari duit poket lebih. Ramai newbie bertanya adakah betul boleh buat duit dgn blog ? Actually dunia bisnes sudah berubah sejak kewujudan internet. Bagi saya bisnes kini bukan lagi dilakukan secara konvensional di realiti sahaja malah boleh buat secara online dan lebih 'bebas' ataupun lebih memudahkan jika kena caranya. Mungkin di sini saya boleh share beberapa idea buat duit dengan blog yang selama ini telah ramai orang buat dan berjaya :
1. Jika tidak keberatan anda boleh menulis review / pandangan mengenai product, services atau lain-lain opportunities mengikut keperluan pihak PayPerPost.Com yang mana mereka akan membayar setiap review atau posting yang telah buat di blog anda. Boleh juga jadi publisher bagi Click2sell , LinkWorth maupun social network yang muncul sebagai pesaing baru Facebook iaitu PeopleString Network yang akan memberi kita komisen dengan setiap referal.
2. Cara lain yang juga dapat mendatangkan duit yg banyak melalui blog ialah dengan Google Adsense . Ramai di antara rakan-rakan saya di Malaysia mahupun seluruh dunia telah berjaya generate income dengan Adsense ini. Paling mudah untuk dapatkan akaun Google Adsense ini ialah create blog di www.blogger.com dan mempunyai niche yang tersendiri dalam bahasa Inggeris. Dengan setiap klik daripada pengunjung blog anda di banner adsense akan memberi pulangan yang menguntungkan. Yang pastinya anda kene jujur buat adsense ini, jgn terlalu 'pandai' buat click fraud kerana google lebih bijak tentang sistemnya berbanding anda.
3. Buat affiliate program bagi menjana income tambahan. Ia cukup mudah kerana affiliate program anda cuma mempromosikan link produk/servis vendor yang telah mereka sediakan. Tentang soal proses pembelian, penghantaran dan lain-lain isu tidak perlu risau kerana ia adalah kerja vendor/penyedia affiliate program. Kita cuma pastikan link affiliate itu dipromosi sehabis baik untuk mendapatkan komisyen yang ditawarkan. Contoh program affiliate yang menarik seperti Klikjer.Com , MasKahwin.Com , IdeaBisnesLuarBiasa dan banyak lagi.
4. Jual iklan banner atau text link di blog anda. Sekiranya web anda mempunyai hits atau traffic tinggi bolehlah ambil peluang untuk menjual ruang iklan di tepi atau memana bahagian blog anda. Mungkin jual link atau iklan untuk disewa selama seminggu, bulanan mahupun tahunan. Bergantung kepada kapasiti traffik anda, lagi banyak hits lagi tinggilah harga banner iklan anda. Contoh paling mudah ialah sepertimana iklan di web utusan.com.my atau bharian.com.my yang sememangnya harga dia cukup tinggi berdasarkan hits traffik yang banyak setiap hari.
5. Jual produk sendiri.. cara ini mungkin boleh direalisasikan sekiranya anda ada produk atau servis sendiri. Misalnya anda jual buku novel second hand dengan membuat beberapa sinopsis dan review novel yang anda telah baca serta menjualnya dengan separuh harga daripada harga asal ataupun mengikut pertimbangan yang lebih sesuai. Apa jua produk mahupun servis boleh dijual melalui blog mengikut kategori tertentu. Ia terpulang kepada daya kreativiti anda.
Tips-tips di atas dapat memberi panduan ringkas kepada mereka yang mahu buat duit dengan blog lebih mudah. Sememangnya kalo nak wat duit kenelah usaha yang dahsyat dan tidak malas belajar perkara baru. Terdapat pelbagai cara buat duit dengan blog asalkan kita teruskan belajar dan explore peluang-peluang di internet dengan lebih mendalam... All da best and good luck..

Bagaimana menggunakan Google Adwords

 
 Disini saya ingin berkongsi sedikit pengetahuan dengan anda tentang google adwords. Untuk makluman anda, salah satu punca pendapatan utama google ialah melalui program adwords. Adwords merupakan servis pengiklanan yang berkonsepkan "Pay Per Click". Berlawanan dengan google adsense, Google adwords ialah dimana pihak pengiklan ataupun anda akan membayar pihak google untuk iklan/laman web anda dipaparkan pada enjin carian google. Pihak google hanya akan mengenakan bayaran sekiranya iklan/kempen anda di klik oleh pelawat. Iklan/kempen anda akan dipaparkan oleh google pada "sponsored links" iaitu pada sebelah kanan dimuka depan google bergantung kepada keyword yang anda gunakan. Selain dari itu, Iklan anda juga akan dipaparkan pada laman web atau blog lain yang telah mendaftar dengan adsense.

Kadar bayaran yang dikenakan oleh google adalah berbeza bergantung kepada keyword yang digunakan oleh anda/pengiklan. Anda tidak perlu risau tentang kadar bayaran kerana, adwords memberi anda pilihan untuk menetapkan budjet harian anda. Anda yang menentukan berapa budjet yang akan atau sanggup anda keluarkan. Contohnya, anda boleh menetapkan budjet Rm20 untuk kempen iklan tersebut dipaparkan sehari ataupun seminggu bergantung kepada anda. Jadi, pihak google hanya akan menelan duit anda setakat budjet yang anda setkan pada akaun adwords anda kelak. Anda boleh menetapkan budjet yang berbeza sekiranya iklan anda lebih dari satu. Bagi mereka yang baru atau pertama kali mendaftar dengan akaun Adwords, anda hanya akan dikenakan USD5 iaitu yuran pengaktifan (one-time activation fee).

Kelebihan pada program google adwords ini ialah anda boleh mendapatkan trafik atau pelawat dengan pantas. Anda juga boleh menentukan negara untuk iklan anda dipaparkan contoh sekiranya anda ingin mempromosikan sesuatu produk yang mempunyai permintaan yang tinggi di United States, maka anda boleh setkan pada akaun adwords anda supaya iklan tersebut hanya dipaparkan oleh google hanya di US sahaja. Tidak seperti di organik listing dimana anda perlukan kemahiran mengenai SEO untuk mencecah page depan google malahan dan juga perlukan masa dan teknik yang betul bagi memastikan laman web anda berada pada senarai hadapan di carian google. Dengan adwords, Iklan atau laman web anda terus akan dipaparkan pada muka depan google. Harus di ingat, tidak semuanya akan dipaparkan dimuka depan google sekiranya persaingan untuk keyword yang digunakan adalah tinggi, kemungkinan juga iklan anda berada di muka 2 atau selanjutnya. Sekiranya ini berlaku, anda perlu menaikkan kadar harga bagi setiap klik untuk iklan anda tersebut.

Pihak google juga menilai iklan anda berdasarkan "quality score". Faktor utama untuk mendapatkan "quality score" yang baik ialah "click through rate" ataupun "click through ratio". "click to rate" bermaksud jumlah klik yang dilakukan oleh pelawat untuk setiap jumlah paparan (page impressions) bagi iklan tersebut. Contohnya, iklan anda dipaparkan 1000 kali dan menerima 200 klik dari pelawat maka nilai "click through rate" adalah 20%. Click through rate yang tinggi akan memberi kelebihan kepada iklan anda dari segi kedudukan dan harga. Landing page anda juga harus relevan dengan iklan anda. Google akan menyukai iklan anda sekiranya ianya mempunyai landing page yang relevan. Sekiranya semua faktor yang disebutkan tadi diambil kira dengan baik, "quality score" untuk iklan anda akan meningkat dan kos untuk iklan anda akan menurun.

Program google adwords adalah salah satu alternatif untuk mendapatkan trafik dengan pantas ke blog atau laman web anda. Ianya merupakan salah satu kaedah bagi meningkatkan jualan affiliate bagi sesuatu produk yang ingin anda promosikan. Ramai yang berjaya melakukan jualan dengan kaedah adwords ini. Oleh kerana ianya melibatkan modal saya nasihatkan anda supaya melakukannya dengan budjet yang rendah dahulu. Sekiranya hasil amat memberansangkan anda bolehlah menaikkan budjet anda kelak. Untuk mempelajari dengan lebih lanjut mengenai Google Adwords ini anda bolehlah ke laman Adwords Beginner's Guide yang disediakan oleh pihak google.

No Overnight Success + Iklan Berkesan + Pemasaran + Promosi + Be Yourself

 
Kali ni, saya nak menulis beberapa perkara serentak dan penulisan ini tidak ditujukan kepada sesiapapun, ini adalah sesuatu yang umum. Jika anda terasa, maafkan saya. Diharapkan anda dapat menghayati apa yang saya ingin ‘bebel’kan pada kali ini.

Teruskan membaca….

1. No overnight success

Saya tak tahulah kalau diterjemahkan ke dalam BM, apa maksud dia, tapi bagi saya, pepatah ni lebih kurang maksudnya dengan “tiada kejayaan dalam masa yang singkat”. Jika anda usahawan sejati, pemikiran atau matlamat yang besar untuk masa masa yang singkat SEPATUTNYA dijauhi. Anda tidak digalakkan menetapkan goal atau matlamat yang terlalu besar atau tidak realistik dalam masa yang singat ATAU anda tidak boleh mengharap matlamat anda itu benar-benar tercapai. Jika tidak tercapai, harapan tinggi menggunung itu pasti akan mengecewakan anda jika anda seorang yang lemah jiwanya dan tidak pandai mengawal masalah dan ujian.

Maka, jika anda ingin menjadi yang berjaya, perbaiki kesalahan yang ada, jika jualan tiada langsung, baiki dan baiki. Usah dicari salah orang, tapi carilah di mana ruang kelemahan yang menyebabkan jualan produk kita tidak laku. Jika anda mencari salah orang, mata anda akan tertutup kepada kesalahan diri sendiri. Percayalah, jika anda memberi alasan kegagalan anda di peringkat awal adalah kerana orang lain, anda telah silap besar dan itu bukanlah ciri usahawan yang sejati!

Jika anda mengatakan adanya overnight success, dan ia betul-betul ada, maka ketahuilah, pepatah ini besar ruang lingkup maksudnya..

Iklan Berkesan

Jika produk kita mengenai “cara menjaga anak kucing”, AMAT TIDAK SESUAI kita mengiklan di mana-mana laman web mengenai komputer atau di laman web pengaturcaraan komputer atau di laman web pertanian. Inilah KESALAHAN BESAR dan MEMBAZIR.. Anda laburkan sejumlah wang dengan harapan trafik yang besar dan tinggi di laman web yang anda mengiklan itu dapat ‘mengumpan’ pelawat menjadi pelanggan anda. Ketahuilah, pengiklanan sebegini adalah MEMBAZIR. Jika anda tidak setuju, teruskan, tiada siapa yang boleh memaksa.

Anda perlu tahu, yang datang ke laman web komputer adalah mencari maklumat mengenai komputer, BUKAN mencari maklumat pasal anak kucing! Mereka adalah un-targeted visitor atau prospek yang kurang sesuai untuk produk anda! Ya, anda telah membazir masa melakukan sesuatu yang tidak memberikan hasil yang memuaskan. Jadi, anda perlu mengiklan atau melakukan marketing di ruang forum atau laman web atau blog, yang isinya berkisar mengenai anak kucing!

‘Rahsia’ Saya:

Inilah yang saya ingin bongkarkan sedikit. Jika anda perhatikan post atau tulisan saya di wangcyber, saya tidak banyak bertanya. Tetapi saya banyak membantu orang lain menjawab persoalan. Saya bina kredibiliti di situ di samping menulis di blog ini. Inilah ‘rahsia’ terbesar saya.. Saya ambil masa lebih kurang 6 bulan untuk dikenali melalui forum tersebut.. Jika anda baru menyertai sesuatu forum tidak sampai seminggu tetapi sudah mahu dianggap pro dan expert, anda akan kecewa! Lainlah jika anda sudah berjaya orangnya, maka anda mudah membina kredibiliti di sesuatu forum. Apa yang saya katakan ini adalah, anda sebagai orang baru, seorang usahawan internet yang baru ingin bermula, maka berpada-padalah dengan harapan yang tidak tinggi menggunung..

Jadi, kekuatan utama saya selama ini adalah salah satunya FORUM WANGCYBER. Maka, jika anda ada produk ebook “cara memelihara anak kucing”, anda perlu berforum dan membina kredibiliti di forum mengenai kehaiwanan atau binatang peliharaan, bukan di forum komputer.. Dan dan dan…….. Anda perlu mengambil masa untuk meyakinkan orang bahawa anda tahu banyak dan seterusnya ‘diangkat’ sebagai orang yang tahu banyak dan expert mengenai penjagaan anak kucing. :) Sekali lagi, “no overnight success”!

Pemasaran

Jika seseorang mengajar anda itu dan ini, dan anda buat teknik yang diajar, tetapi it’s not works, siapa yang patut disalahkan? Yang mengajar itu tadi? Adakah anda pasti? Hmm, anda juga telah silap besar! Ketahuilah saudara dan saudari, kebanyakan teknik dalam bisnes adalah TRIAL & ERROR! Ia berkesan untuk seseorang, tetapi mungkin tidak berkesan untuk anda! Inilah yang kebanyakan usahawan internet nyatakan, “test that method for yourself and if it works, use it, although the others say its not work..”. Jika anda ingin tahu, tahulah bahawa, dalam dunia perniagaan, kita perlu banyak melakukan testing dan testing sehingga berjaya untuk satu-satu kaedah.. Sekali lagi, “no overnight success”!!

Promosi

Apa beza promosi dan pemasaran?? Sekali pandang tiada bezanya, tapi ada juga bezanya. Namun, tujuannya sama untuk mendapatkan bakal prospek atau pelawat atau trafik ke laman web jualan kita. Promosi lebih kepada mendapatkan visitor dengan cara direct seperti pengiklanan banner, manakala pemasaran ia lebih subjektif seperti melakukan Joint Venture (JV) dengan sesuatu pihak lain.

Untuk berjaya di dalam perniagaan internet dan jualan produk anda, promosi dan pemasaran perlu dilakukan terus menerus, bukan untuk seminggu, bukan untuk 5 hari, atau bukan untuk tempoh masa tertentu. Anda mesti melakukannya terus-menerus sehinggalah anda tidak mahu lagi menjual produk tersebut, maka anda boleh menghentikan aktiviti pemasaran.

Be Yourself!

Anda adalah anda. Seperti yang saya katakan, jika sesuatu teknik itu sesuai untuk orang lain, mungkin ia tidak sesuai dan tak menjadi untuk anda. Macam mana nak tahu sesuai (working) atau tidak?? Ya, testing and testing, trial & error! Sudah pasti bukan dalam masa seminggu, tapi dalam masa yang tertentu. Sekali lagi, “no overnight success”!!

Saya adalah saya, anda adalah anda. Apa yang saya tulis, apa yang saya cakap, mungkin semuanya sesuai untuk saya, TAPI mungkin hanya sebahagian sahaja sesuai untuk anda.

Akhir kata, anda perlu menjadi diri sendiri. Jadilah usahawan yang cerah akalnya, tidak mencari salah orang lain, jangan cepat nak berjaya, tidak cepat buntu, tidak cepat gelisah, dan nampak masalah sebagai PELUANG… bersabarlah… Kebanyakan usahawan internet baru mengambil paling kurang 3 bulan untuk berjaya. Bukan saya main redah cakap, tapi saya banyak baca kisah-kisah mereka! Saya pula, mengambil masa satu tahun untuk benar-benar buat income. Dan mengambil masa 4 tahun mengkaji bidang ini dan melalui 1001 halangan dan ujian… Dr Irfan gagal di tahun pertamanya. Shuth wangcyber mengambil masa 6 bulan untuk mengkaji bidang ini.. Anda pula bagaimana? Nak berjaya dalam masa 5 hari?

Tepuk dada, tanyalah iman. Be yourself..

Wassalam & good luck!

PS. Saya adalah saya, anda adalah anda. :)

PPS. I’m not the expert, but some of the methods are suitables for me, but not for you, maybe… ;) –> Biarlah salah grammar, janji ada usaha nak menulis dalam bi, hehe..

PPPS. Anda mesti membaca satu ebook atau sekurangnya artikel mengenai “Fail Fast As Possible..”. Nak tahu apa tu? Cari di google.. :)

Tips sebelum menjalankan Perniagaan Internet

004_21
Jam 3.30 pagi, Tiba-tiba terasa nak meng'post pulak dalam blog ni.. "mm.. Sangat susah la, tak nak teruskan, Macam mana nak mulakan Perniagaan Internet ni?".. kerap kali juga dengar mereka-mereka cakap macam tu.Baiklah, hari ni saya cuba berkongsi sesuatu supaya anda dapat tips2 yang berguna. Tanya diri sendiri kenapa? bagaimana?  Apa? dan bila  anda mahu mulakan Perniagaan Internet anda sendiri.
Tip mudah yang pertama:
Anda perlu tahu tujuan anda mulakan Ebiz ni. kenapa anda mahu menjalankan Perniagaan Internet? Sahabat, tanya diri anda kenapa anda mahu mulakan perniagaan online anda sendiri? kalau keran hanya mahu mencuba, di sini saya nasihatkan lebih baik anda lupakan sahaja hasrat murni anda tersebut. Apa yang sy nak tekankan di sini sekiranya kita hanya mahu mencuba amatlah sia-sia sahaja . Sudah ramai yang masih gagal kerana tidak tahu tujuan asal mereka melakukan perniagaan online. mereka hanya mencuba tanpa berusaha bersungguh-sungguh. Memang benar, dalam perniagaan online kita tidak perlu risau tentang masa.  Hanya duduk depan PC, laptop dan Iphone (eh boleh ke?) 2 atau 3 jam sehari. Bukan seperti bekerja 8 jam sehari. Itu belum memadai tanpa usaha yang gigih.
Pastikan anda mempunyai sebab yang kukuh untuk ber E-biz. Pasangkan azam dan semangat yg semaksima kuat. Jangan mudah terikut-ikut dan hanyut dengan janji-janji manis. Insyaallah akan berjaya.
Tip mudah yang kedua:
Bagaimana nak mulakan Perniagaan Internet? sekiranya anda masih baru dan tidak paham lagi konsep Perniagaan Internet sebenar, sy sarankan belajar.. belajar dan belajarlah sehingga anda mampu buat duit dari internet... bak kata pepatah "tuntut lah ilmu sampai ke negeri China" walhal bkn China je boleh, Biz itu global. Di mana-mana sahaja pun boleh asalkan ada azam dan kesungguhan yg 'SUPEERB'.
Ramai otai-otai IM yg sudi membantu anda. Panduan-panduan berbisnes. pilih sahaja yg berkualiti dan dirasakan bagus . Just take it or leave it.. hehe.. Amatlah sukar memulakan sesuatu yg baru tanpa tnjuk ajar dr orang2 yg berpengalaman. Sy faham kerana sy juga begitu ketika dahulu.
Tip mudah yang ketiga:
Baca betul-betul dan fahamkan. Take note dan praktikkan nanti ye.. Tanya diri anda.. "Hey kawan bila mau mula?" soalan penting, bila anda hendak mulakan Perniagaan Internet anda? hari ini? besok? atau pun mungkin tak tahu lagi? Sahabat.. sangatlah sedih dan rugi sekiranya ada minat tetapi tak tahu untuk bermula. Fikirkanlah.. Lakukan langkah awal dan yakin akan kebolehan diri sendiri. Bacalah panduan-panduan berkenaan Perniagaan Internet, hadiri seminar (lebih baik), perbanyakkanlah ilmu, jalinkan hubungan akrab dengan orang yg berpengalaman.
Kalau semuanya ok bolehlah anda mulakan bisnes anda. Tak guna juga kalau sudah bnyak ebook yang dibaca, banyak seminar yg dihadiri tapi masih tidak mahu lagi mengambil langkah pertama.
Tip mudah yang keempat:
"Anda nak berniaga apa di internet? fizikal or digital? Nak niaga apa ye, semua dah ada orang buat" sahabat, jika itulah yg anda fikirkan bermakna samapi bila-bila pn anda masih jadi diri anda yg "zero". Kenapa sy ckp begitu? cuba bandingkan seseorang yg mempunyai ilmu dalam perniagaan internet tapi masih tak tahu berbuat apa dengan orang yg tak tahu apa-apa langsung. Sama sahaja. Dan mungkin kelebihan hanya ada pada ilmu sahaja. Jangan kerana hanya 'takut untuk bersaing secara sihat' ni anda give up. Kawan.. adatlah orang berniaga, pasti ada persaingan..
Contoh yg sy boleh bagi di sini, pernah tak anda lihat Ebook yg menceritakan mengenai Adsense? berapa ramai penulis ebook tersebut? mungkin bearatus ntah lebih... Kenapa mereka masih keluarkan Ebook dalam niche yg sama sedangkan mereka tahu sudah berlambak dah ebook sebegitu?
Jangan berniaga kalau takut persaingan!
Tak ada idea nk jual apa di Internet?
Baiklah, saya berikan beberapa contoh ringkas:
1.0) Sekiranya anda mempunyai perniagaan Offline, buatlah perniagaan anda tu secara online. Gunakan produk yang anda jual tu untuk mulakan bisnes online anda. Contohnya anda meniaga baju secara offline, apakata ubah sedikit dengan menjualnya secara online juga.  Anda tak rugi apa-apa pun. Hanya setakat keluarkan modal kecik untuk membeli Domain dan Hosting  sahaja. Pastikan anda ada asas sebelum membeli domain dan hosting, fahami faktor terbaik dalam pemilihan nama domain dan hosting supaya tidak menjadi masalah kelak.
2.0) Jual produk yg berasaskan kemahiran kita atau pun kesukaan kita. Sebagai contoh mudah di sini, anda mempunyai kemahiran mengecat rumah. Anda boleh mencipta produk pertama anda berdasarkan kemahiran mengecat rumah. Buat E-book "panduan pemilihan warna cat rumah" (contoh saja), atau pun buatkan video "cara mengecat rumah yg senang" atau "rahsia seorang tukang cat buat duit'. Macam-macam produk yg boleh anda cipta.
Dan lagi, katakan anda suka 'tidur', anda boleh hasilkan produk dari 'tidur' tu juga.. hehe.. Contoh "tips tidur dengan lena" , "101 sebab kenapa sukar tidur nyenyak" nahh.. banyak idea sebenarnye kalau anda berfikir.
Kesimpulan:
Andai kata anda mempunyai semangat yg berkobar-kobar ingin memulakan perniagaan internet, sy sgt2 tegaskan.. Pasangkan azam dan tekad yg tinggi untuk berjaya, jangan lakukan hanya sekerat jalan kerana itu terdiri daripada orang yang gagal. Mulakan langkah pertama anda belajar.. belajar.. dan belajarlah..
ok lah, panjang lebar post ni. hehe... nantikan post terkini dari sy lagi nanti.
Dapatkan Bonus Panduan Asas Buat Duit Di internet - PERCUMA
Name
Email



Panduan Asas website

images
Salam sejahtera kawan2.. hehe.. lama dah x post. sekarang agak sibuk sikit dgn projek baru. :cool: nak tgk blog pn tak ada masa daa. sedih betul.. tapi alhamdulilah, dalam masa kesibukan mcm tu sy masih dapat beri tunjuk ajar mereka-mereka yang nak belajar buat website. Minta ampun ye kalau mesej tak terbalas, panggilan tak terjawab. tak disengajakan.. :8
Dalam waktu-waktu sibuk macam tu, sy sempat juga menjalankan sedikit kajian (saja-saja) mengenai pembangunan laman web.. :)  bukan mudah untuk faham dan bukan susah untuk mencuba.. Hasil daripada kajian tu rata-rata ramai yang berminat untuk berniaga online dan ramai yang nak belajar buat web.. betul.. tahun lepas sy berjaya mengumpul list seramai 700 dalam masa 2 setengah bulan. ramai yang nak dapatkan panduan/tutorial percuma. Yelaa.. Free kn. Sape tak nk? he3.. :love:  Apa yg sy berikan adalah tutorial PERCUMA menjalankan perniagaan internet. ianya merangkumi cara-cara asas setup web sendiri menggunakan NVU, panduan penggunaan Autoresponder dan beberapa teknik promosi yang berkesan.. 8)
Bagi mereka-mereka yang berminat, sila dapatkan tutorial tersebut di sini. Mudah dan praktikel.
bercakap pasal Autoresponder, mungkin ramai yang dah tahu kebaikan dan keperluannya. bagi mereka-mereka yang tak ada modal nak bayar bulan2 perkhidmatan  Autoresponder, anda boleh cuba gunakan skrip yang boleh dipasang sendiri pada hosting anda. Tiada charge bulanan. ianya FREE Of Charge.. ;) anda boleh dapatkan maklumat di sini.
Walaubagaimana pun,  Self Host Autoresponder ini ada kelemahannya. Tapi tak salah bagi mereka-mereka yang tiada modal lagi. Apa-apa pn boleh semak sini. Kalau anda rasa-rasa anda ada modal, dan nak cuba sesuatu yg lebih baik sy sarankan anda gunakan TrafficWave. Ianya sama sahaja dengan Aweber atau pun Getresponse. Tp bg sy TrafficWave ada kelebihan tersendiri.
Atara kelebihan yang sy suka pasal TrafficWave ni:
1. Ianya lebih murah berbanding Aweber & Getresponse
2. Penggunaannya sama seperti Aweber dan Getresponse. Mudah untuk digunakan.
3. Servis pun cantek 8)
4. Dan yg paling sy suka, TrafficWave tak kenakan cas tambahan seperti Aweber apabila lebih 500 sbscriber. Harga Menten. No Added Charges :) Anda boleh check harga di sini
5. sampai satu tahap, anda dah x perlu bayar apa2.. he3 :)
haa..  Sape rase berminat boleh tgk di Tutorial WEB. jom sama-sama belajar, sama-sama tlog, sama-sama buat duit.. ;)

Bagaimana untuk Membina Satu Senarai Email Responsif yang Besar dengan Cepat!

formula-responsif
Wang BUKAN pada list !!
Terkejut? Anda rasa hairan? Biasanya anda mendengar ungkapan ‘The Money Is The List’ dan anda mungkin selalu ‘disuap’ dengan ayat-ayat yang menyatakan bahawa untuk menjana wang online anda perlu membina senarai emel (list) yang besar. Baiklah anda bakal didedahkan satu rahsia yang sebenar untuk menjana wang secara online.
Bagaimana dengan perniagaan anda sekarang? Kalau anda sudah berjaya
menjana pendapatan buat Pertama kalinya di Internet, saya ucapkan tahniah.
Kalau anda masih belum menjana apa-apa dari internet mungkin anda
masih kurang jelas dengan konsep sebenar perniagaan Online.
Jangan risau, selagi anda mampu dan mahu belajar, saya akan membantu.
Buat kali pertamanya saya bakal melancarkan Produk "Rahsia" bagaimana saya menjana
pendapatan di internet. Buat masa sekarang ianya masih dalam pra pelancaran.
Bagi yang terawal meletakkan diri sebagai sahabat yang menyertai saya, saya akan berikan
Tawaran istimewa serta beberapa Bonus Eksklusif .
Oleh itu, anda boleh layari http://www.rahsiaemail.com untuk meletakkan diri
anda sebagai orang yang terawal.
Nantikan hari pelancaran yang akan diumumkan kelak.
sekiranya anda mahu mulakan perniagaan Internet dan
masih tercari-cari tool yang terbaik, jangan lepaskan peluang keemasan ini, jangan
biarkan diri anda menyesal kerana menolak perkara baik seperti ini. Ini adalah jalan
yang nyata bakal didedahkan untuk anda
Jadi, persoalannya, apakah rahsia sebenar untuk menjana wang online? Ya, seperti yang anda dapat bayangkan : Wang berada dalam senarai emel yang RESPONSIF! atau The Money Is In A Responsive List!
untuk maklumat lanjut layari http://www.rahsiaemail.com

Apa itu Autoresponder? Ada Kepentingan atau Tidak?

email_marketing
Asssalamualaikum n salam sejahtera.
Akibat terlalu sibuk, sampai tak sempat nak post kat blog ni. Hari ni tiba2 terasa free.. hehe..
Apa Pentingnya Autoresponder?
Sedikit pengertian Autoresponder:
Autoresponder bermaksud reaksi atau balasan secara automatik melaui email yang merupakan salah satu tool dalam E-mail Marketing (pemasaran E-mail) kira macam cara kita promosikan web atau produk la. Dengan adanya autoresponder bebanan kerja kita akan berkurangan. Autoresponder sebagai setiausaha maya :) huhu..
Tak dinafikan penggunaan Autoresponder memang penting dalam dunia IM ni. Tanyalah mana2 sifu or otai2 IM. Keberkesanan Teknik Email Marketing ni sangat-sangat berbaloi. Namun begitu, masih ramai yang tak tahu. Sebagai contoh, anda pernah tak masukkan nama dan email dalam satu form (borang Opt-in) diberi E-mail balasan seperti Terima Kasih atau pun tahniah? kemudian anda akan diminta untuk lakukan pengesahan Email dan sebagainya.. Kadang-kadang anda akan diberi Email lagi pada hari berikutnya. Sebenarnya itulah tugas Autoresponder. Memberi respon dan penerangan kepada anda dalam bentuk email setelah anda "setkan" email-email follow-up. Perniagaan anda akan bergerak 24-jam sehari secara Autopilot. Disini saya tidak terangkan secara terperinci, anda boleh lihat dan belajar cara penggunaan Autoresponder secara PERCUMA di Sini
Antara Kelebihan Autoresponder:
1. Menjumatkan masa promosi.
2. Secara tak langsung meningkat kreadibiliti diri anda .
3. Boleh meningkatkan hasil jualan anda.
4. Segala urusan follow up, memberi maklumat akan menjadi mudah.
5. Membolehkan anda menghantar email ke semua pelanggan anda hanya menekan 1 butang sahaja, :D
6. Tiada berlakukanya email spamming kerana senarai email yg diterima adalah sah. bukan dicuri atau dibeli.
7. Email yg dikirim kelihatan seperti email peribadi, memanggil nama pelanggan tanpa ter'miss' atau terlupa.. 8)
8. Dan yang paling penting, anda boleh mengelakkan SPAM dan di saman.. hehe..
Sekali lagi sy ingatkan, bagi sesiap yang nak belajar cara pemasaran berkesan "email marketing" anda boleh dapatkan percuma di WEB.NiagaSendiri.Com
harap2 membantu ok.. 8) Salam....~
p.s - Kalau anda masih belum menggunakan sebarang bentuk sistem autoresponder dalam aktiviti pemasaran internet anda, maka pertimbangkan segera untuk memiliki Sistem Autoresponder. Anda PASTI tidak akan rugi memilikinya! Segera dapatkan tutorial PERCUMA di WEB.NiagaSendiri.Com

Masalah para Newbie.. Tolong.

problem-solver
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Dah lama agaknye sy tak update blog akibat kekangan masa. Siang bekerja.. malam penat kadang-kadang nak online pun susah. konon-konon sibuk :aie: hehe.. sebenarnya agak sibuk jugak la sebab dah mula merancang untuk melakukan sesuatu yg baru. Apa tu? huhu.. rahsia.. :[ Jom sertai sy di MukaBuku
Dalam keadaan yg sibuk mcm ni, sy sempat menelaah masalah-masalah yg sering dihadapi oleh newbie.. Nak kata sy ni selalu mengkaji tak juga.. Tapi agak banyak juga email2 yg sy terima. Kalau sy boleh senaraikan semuanya lagi elok.. tapi setakat ni, ni lah yang kerap kali masalah yang diajukan: (sy susun ikut turutan, yang paling atas yg paling bermasalah.. hehe :) )
- Saya kekurangan modal, macam mana nak mula?
- Bro, sy minat tapi sy x pndai English..
- Ajar sy buat web/minisite/web jualan boleh? susah la kod2 tu..
- Saya minat nak buat duit online mcm tuan, tapi tak tau nak stat mcm mana..
- Ajar saya cara buat ebook?
- Autoresponder tu apa? Penting ke?
- Eh.. Macam mana nak promote?
- Bukan Perniagaan Internet ni banyak yg tipu ke?
- Macam mana nak buat blog mcm tuan? FREE ke?
- Affiliate dgn Adsense tu same ke?

- Saya tak ada kad debit or kad kredit, macam mana nak buat??
- Dan lain-lain..
Mungkin ada lagi yang sy tak sempat nak senarai.. hehe.. InsyaAllah, sy bantu setakat mana yg saya tahu.. maaf, sy bukan seorang otai :) hehe..
Kalau anda ada sesuati nak di kongsikan bersama, tanpa segan silu sy menjemput anda untuk memberikan sepatah dua kata.. :) Sama-sama kita bincangkan..
p/s: apa yg pentingsebelum mulakan apa-apa perniagaan yg anda minat, seeloknya anda pelajari dahulu selok belok sebelum melakukannya.. Jangan malu bertanya, ramai otai-otai IM di luar sana yg boleh bantu. selagi mampu belajar, belajar lah.. "alang-alang menyeluk pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan"
Dapatkan Bonus Eksklusif PERCUMA mengenai selok belok dalam perniagaan internet di sini www.rahsiaemail.com

Tips E-Biz


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bertemu kembali..
Apa khabar sahabat?
Saya mengharapkan anda berada di dalam keadaan sihat walafiat sentiasa. Jarang saya update blog ni. Bukan sebab tak ada masa je, kadang2 tak tahu apa yang perlu di tulis kat sini.. hehe..
Tapi hari ni, saya mendapat satu ilham hasil daripada menelaah beberapa kekurangan yang ada pada diri sendiri. Maaf cakap, kadang2 memang tak ada masa untuk menulis, ada beberapa tips yang mungkin berguna untuk anda akan saya kongsikan. Teruskan bacaan ok? :)
Owh ya,, sebelum terlupa, macam mana dengan Bonus Eksklusif dan Tawara Istimewa yang saya berikan? Ianya berkaitan Teknik Pemasaran Email yang menguntungkan Di harap anda berpuas hati, itu adalah hasil kerja kedua saya selepas Panduan WEB Mudah. Dari semasa ke semasa InsyaAllah akan saya perbaiki penulisan saya. Kadang2 Ilmu yang bermanfaat macam tu rugi kalau kita tak kongsikan. Hah, ada juga rakan yang ingin menggunakan bonus yang saya berikan untuk mengumpul list mereka, Saya benarkan wahai sahabat.. tiada halangan… :8
Mulai hari ini anda jangan lepaskan peluang keemasan yang telah diperolehi tersebut dengan
membaca, mentelaah dan akhirnya mempraktikkannya! Kalau anda membaca tapi tidak praktikkan, rugi owh~
Baiklah, Saya adan soalah yg nak diajukan kepada anda. Sudahkah anda menjalankan
Perniagaan Internet anda sendiri? Kalau jawapan anda ialah 'YA' maka itu satu
perkembangan yang baik maka saya ucapkan setinggi-tinggi SYABAS dan berkalung-kalung TAHNIAH! Namun jika jawapan anda adalah 'TIDAK' , anda tidak perlu bimbang kerana kejayaan itu tidak datang sekelip mata, perlu berusaha dari semasa ke semasa yang penting
perlu dilakukan dengan penuh minat dan fokus. Inysa-Allah jika anda
bersungguh-sungguh pasti kejayaan akan mengiringi.
Bagi anda yang belum lagi memulakan Perniagaan Internet tapi memiliki semangat
berkobar-kobar untuk membina empayar Perniagaan Internet anda sendiri, saya
berikan beberapa tips-tips untuk anda. Ianya bukan sekadar kata-kata, tetapi lebih cantik kalau saya kataka ianya sebagai satu perkongsian berharga. Tips untuk memulakan perniagaan Internet:
1. Memiliki Domain anda sendiri (anda perlu faham apa itu domain & apa itu Hosting)
2. Mendapatkan Hosting yang baik (lihat dahulu segala features, kalau tak faham boleh bertanya)
3. Bina web atau blog anda sendiri (lagi elok anda boleh belajar dan ciptanya sendiri kerana ianya boleh menjimatkan kos)
4. Membina Mailing List anda (Gunakan autoresponder)
5. Isi kandungan blog anda mestilah berkualiti (berkongsi sesuatu yang berfaedah)
6. Promosi (belajar cara menarik traffic ke laman Web anda
7. fahami teknik backlink
8. Belajar dari Internet Marketer yang bukan sahaja terkenal, tetapi sanggup meluangkan masa untuk anda.
9. Berhati-hati sebelum sertai sesuatu perniagaan. (elakkan sertai perniagaan yg HYPE)
10. mampu menyusun strategi untuk mencapai matlamat anda dalam E-biz
Baiklah, anda mungkin pernah mengalaminya atau masih terlalu baru dan tidak tahu apa2 di dalam E-biz ini. Ianya tidak menjadi masalah, kerana saya juga seperti anda dahulu. Bukan sebagai hasutan tetapi sebagai niat untuk berkongsi.. ;)
Ini sahaja untuk setakat ini, dan InsyaAllah akan datang saya akan tambah lagi.. =)
P/s: Saya nak berikan sesuatu untuk anda, sekiranya anda masih belum mendapatkanbonus PERCUMA dari saya klik sini untuk daptkannya www.rahsiaemail.com dan www.panduanweb.niagasendiri.com

Buat duit dengan Affiliate?

Perniagaan Internet
Buat Duit dengan Affiliate
Ya.. Hari ini saya akan kupaskan sikit mengenai Affiliate ni di mana mungkin ramai tak pasti macam mana boleh buat duit dengan Affiliate. Baiklah, bagi mereka-mereka yg baru nak berjinak-jinak mulakan perniagaan internet, pasti masih tak tau apa itu Affiliate. Sebenarnya boleh juga kalau saya cakap, menyertai Affiliate dikategorikan sebagai langkah permulaan penting atau asas untuk mula memahami selok belok bisnes dan mula jana pendapatan di internet. Ada antara IM yang berjaya mendapat hasil yang lumayan melalui Affiliate ini..
Sebelum pergi jauh, suka saya berikan sedikit hint.. Untuk menjalankan perniagaan internet tidak semesti kita perlu keluarkan modal. PERCUMA? ya, percuma dengan sertai Affiliate program. Namun begitu, ada juga Affiliate Program yg berbayar. bagi mereka-mereka yang kekurangan modal, sertai Affiliate program PERCUMA adalah langkah terbaik. 8)
Apa itu Affiliate Program?
Baiklah, menyertai Affiliate program merupakan satu perkara asas di dalam Internet Bisnes. Benar, secara teknikalnya semua yang dilakukan berasaskan Affiliate. Sedikit sebanyak ianya mampu membantu kita pelajari selok belok di dalam Perniagaan internet. Bermula dengan Web Link ke teknik promosi seterusnya menerima komisyen. Program Affiliate bermaksud, kita menjadi agen pemasaran (orang tengah) dengan mempromosikan produk orang lain (samada milik personal atau syarikat) kemudian kita akan diberikan komisyen jika ada pembeli dari link affiliate kita. Kita sebagai agen Affiliate juga disebut sebagai Affiliate Marketer.
Pendaftaran agen Affiliate
Kita boleh mula mendaftar sekiranya program Affiliate ada di anjurkan oleh pengurus Affiliate (penganjur) Berikut adalah contoh borang pendaftaran Agen Affiliate. Kita diminta untuk mengisi ruang yang disediakan dengan lengkap untuk mengelakkan kegagalan dalam proses pembayaran komisyen kelak.

Mendapatkan Link Affiliate. Apa itu Link Affiliate?
Setelah selesai mendaftar, setiap agen Affiliate akan diberikan satu link Affiliate dimana ianya bertujuan untuk melakukan promosi. Login ke member area (sistem Affiliate) untuk mendapatkan Link Affiliate. Contoh Link Affiliate adalah seperti berikut:

http://www.panduanweb.niagasendiri.com/index.php?ref=wan adalah contoh Link Affiliate saya. Bahagian yang berwarna merah ?ref=wan di sebut sebagai ID Affiliate (tanda pengenalan) kita. Ianya berfungsi sebagai satu pengenalan diri agar Sistem Affiliate dapat mengesan segala aktiviti jualan yang kita lakukan.

Setiap Agen Affiliate akan diberikan satu ID Affiliate yang berlainan. Oleh itu, sistem Affiliate mampu mengesan dari siapa jualan yang telah dihasilkan. Kemudian data-data tersebut akan direkodkan oleh sistem bagi tujuan pembayaran Komisyen. Tanpa ID affiliate, Sistem Affiliate tidak dapat mengesan dan merekod jualan yang telah kita lakukan. Komisyen tak dapat pun. Rugi kan? Oleh itu sebelum melakukan promosi pastikan Link Affiliate kita adalah betul. :)
Penerangan mudah cara kerja dalam Affiliate marketing:
Mendaftar sebagai Agen Affiliate --> Link Affiliate diterima --> Promosi dilakukan --> Ada Pembeli dari Link Affiliate kita --> Sistem Affiliate dapat mengesan jualan dan data direkod --> Pengurus Afiliate akan menyemak jualan yang dilakukan --> Komisyen dibayar

Komisyen
Sebenarnya Komisyen yang diberikan adalah bergantung kepada Produk dan Penganjur Affiliate. Kebiasannya komisyen akan dibayar pada akhir bulan atau awal bulan berikutnya. Katakan nilai produk tersebut RM40, kita akan diberikan komisyen 50% dari penganjur. Bermakna komisyen yang kita perolehi adalam RM20 untuk setiap satu jualan. Cuba bayangkan kita berjaya menghasilkan 30 jualan dari Link Affiliate kita dalam masa sebulan. Bermakna kita berjaya peroleh RM 600 untuk tempoh sebulan. Rm600 pun ckup banyak bukan? :) Kemudian Pihak Penganjur (pengurus Affiliate) akan lakukan semakan dan komisyen anda akan dibayar.
Bagaimana nak bermula?
Baiklah, untuk permulaan sekiranya anda berminat untuk mula menjana pendapatan dengan Affiliate anda boleh mula mendaftar percuma di niagasendiri.com/affiliates/ kemudian anda dah boleh mulakan promosi.
Tips melakukan promosi:
Sedikit tips dari saya untuk promosi, ini nasihat berbentuk amaran :) hehe
1. lakukan promosi dengan cara yg betul, mcm mana tu? jangan lakukan SPAM. Spamming adalah satu kesalahan yg berat. oleh itu lakukan
2. Gunakan teknik pemasaran yang betul. kalau anda masih baru di dalam Internet Bisnes nah! ini saranan sy anda boleh dapatkan panduan email marketing PERCUMA di RahsiaEmail.com semoga bermanfaat.
3. Pemasaran di laman sosial. Anda ada Facebook? tahukah anda Fb merupakan laman sosial yg paling popular pada masa kini. anda boleh gunakan segala features yg ada untuk lakukan promosi. tapi ingat jangan SPAM pula.. :D
4. Gunakan cara ofline pn boleh.. ikut kesusuaian anda..
5. Gunakan blog. tuliskan sdikit review.
Ops!.. sebelum terlupa, ini juga salah satu teknik mengelakkan anda kehilangan komisyen. Anda boleh memendekkan URL promosi (Link Affiliate) anda sebelum melakukan promosi.
Layari http://tinyurl.com/ kemudian masukkan Link affiliate anda.
Lepas tu Klik Make Tiny URL. URL anda akan dipendekkan menjadi pendek. contoh http://tinyurl.com/3678suq
Oh ya, kalau anda rasa post ini bermanfaat, jangan lupa klik pada butang "Share" di sebelah kanan atas ni ye.. terima kasih :)

Cara buang gambar background di Photoshop

Assalamualaikum.. hari ni tergerak untuk ku buat sikit tutorial mudah dimana aku rasakan ianya sebagai asas dalam "photoshoping" :) aku namakannya sebagai "cara Izuan" haha.. mungkin orang lain mengunakan cara yang berbeza dengan cara yang bakal ku tunjuk nanti. Apa pun mana-mana cara sekalipun ianya tetap dengan satu matlamat yang sama iaitu nak buang background tu.. hhehehe
Baik, tutorial kali ni agak mudah sebab aku menggunakan sample gambar yang ada background putih. Ya! cara pemilihan gambar atau imej sangat penting. Kalau korang nak gunakan gambar yang ada perlbagai warna background tak salah, tapi kerja anda bertambah la.. walahhh!..
Aku teruskan dengan langkah seterusnya:
1. Yang pertama, mestilah cari gambar yang sesuai. Kat sini ku gunakan gambar kat bawah ni yang berbackgroundkan kaler putih.
2. Buka gambar tersebut dengan Adobe Photoshop. ikut cara anda. nak drag, open with.. janji boleh buka dengan Adobe Photoshop.
3. ok.. langkah ketiga ni agak penting juga. ianya salah satu cara untuk pastikan gambar korang tu nanti tranparent (untuk format .png). Lihat pada bahagian layer. Kalau korang ada nampak gambar mangga yang berkunci. korang double klik pada gambar mangga tu. Rujuk gambar di bawah:
Kemudian akan keluar satu window "New Layer" klik "OK"

Masih Ramai Lagi Yang Tak Tau Tektik Pengiklanan Yang Berkesan

Eermmm... Malas nak terangkan sebenar nya nie..Tapi atas permintaan ramai saya terangkan la juga... Sebelom saya terangkan apa tektik pengiklanan yang berkesan, biarkan saya terangkan dulu apa itu pengiklanan.Pengiklanan merupakan salah satu cara mempromosikan laman web bagi tujuan mendapatkan trafik atau pun pelawat, sama ada untuk tujuan menambahkan bilangan pelawat atau tujuan menukarkan pelawat tersebut kepada menjadi seorang pembeli. Di dalam usaha menarik pengguna internet untuk klik banner iklan kita, maka kita perlu tahu apakah ciri-ciri atau kriteria penting yang perlu ada pada satu-satu banner. Ini adalah amat penting agar bayaran yang dikeluarkan untuk iklan banner tersebut berbaloi dan memberikan kesan yang diinginkan iaitu menambahkan keuntungan jualan produk anda di laman web.
Terdapat dua faktor utama yang perlu diketahui di dalam melakukan pengiklanan banner iaitu:
1. Rekabentuk (design) banner itu sendiri
2. Tempat mengiklan banner
Boleh dikatakan ramai yang mengabaikan kedua-dua aspek utama ini terutama aspek yang kedua. Selain itu, satu perkara yang membezakan seorang usahawan yang serius di dalam aktiviti promosi laman webnya dengan yang tidak serius adalah, mereka tahu aspek-aspek atau 'pengiraan' penting terhadap promosi iklan banner mereka. Mereka bukan hanya membayar dan kemudian 'membiarkan' sahaja banner tersebut di situ dengan harapan, ramai yang akan klik. Di dalam penerangan ringkas ini, saya akan menyentuh mengenai beberapa perkara penting seperti rekabentuk banner, tempat mengiklan dan pengiraan asas bagi kempen pengiklanan menggunakan banner. Selain itu, saya akan menerangkan asas-asas dan juga beberapa istilah penting bagi pengiklanan banner.
Asas Pengiklanan Banner
Beberapa perkara penting yang perlu anda tahu di dalam pengiklanan banner adalah istilah-istilah yang berkaitan serta pengiraan asas untuk melihat keberkesanan iklan tersebut terhadap promosi jualan produk anda. Pengiraanya??? Anda jangan risau, ia bukanlah pengiraan matematik yang susah pon, pengiraan budak darjah satu jer kot. Dan lebih memudahkan, kadang-kadang anda tidak perlu pun mengira kerana sesetengah sistem pengiklanan telah membuat pengiraan untuk anda. Dan di ruang pengiklanan smartusaha.com, anda diberikan akaun percuma untuk melihat statistik bagi pengiklanan banner anda di sistem yang digunakan.
Antara istilah yang asas adalah seperti:
CPM – Cost Per 1000 Impression / Views. Huruf M pada CPM mewakili perkataan 'mille' yang diambil daripada bahasa Latin yang membawa maksud “one-thousand”. Ia bermaksud, berapakah bayaran untuk setiap 1000 kali paparan banner. Untuk mengira CPM, mudah sahaja dengan menggunakan formula ini:
CPM = (Kos Bayaran x 1000) / Bilangan Impression
Sebagai contoh, katakan saya membuka ruang iklan banner dengan kadar RM15 untuk 15,000 impression. Maka, untuk 1000 impression, anda perlu membayar sebanyak RM1.00 (inilah nilai CPM) iaitu RM1.00 untuk 1000 paparan (impression):
CPM = (15 x 1000) / 15000
CPM = RM1.00

Sebagai Praktis: Jika CPM adalah RM15 untuk 1000 kali paparan, berapakah kos yang perlu anda bayar untuk 15,000 kali paparan (impression)?
Impression – Berapa kali banner anda akan dipaparkan pada laman web tersebut. Biasanya, iklan jenis banner menggunakan konsep rotate iaitu bergilir-gilir dengan banner-banner yang lain untuk dipaparkan di ruang iklan banner tersebut.
CTR – Click Through Rate atau disebut juga Click Through Ratio. Inilah satu perkara yang perlu dan amat wajib anda tahu kerana dengan melihat nilai ini sahaja, ia sudah dapat menyatakan tahap keberkesanan pengiklanan banner tersebut. CTR adalah peratusan klik pada banner anda daripada jumlah paparan keseluruhan. Atau, daripada 100 paparan, berapakah yang akan klik pada banner anda. Bagaimana
cara mengira CTR? Mudah sahaja, iaitu bahagikan bilangan klik yang telah dilakukan pada banner anda dengan jumlah impression di ruang iklan tersebut. Sebagai contoh, katakan anda menggunakan satu ruang iklan banner untuk 10,000 views atau impression. Habis sahaja bilangan impression tersebut atau promosi melalui banner itu telah tamat, anda dapati sebanyak 2500 klik telah terhasil.
Maka, CTR bagi iklan banner itu adalah:
CTR = (2500/10,000) X 100 = 25%
Jika dinyatakan dalam bentuk nisbah (ratio), ia berbentuk begini: 10000:2500 iaitu dari 10,000 paparan, 2500 orang akan klik. Jika dikecilkan nilainya iaitu 10,000 bahagi 2500, maka hasilnya adalah 4. Bermaksud, daripada 4 orang pelawat, 1 orang akan klik (4:1). Atau, untuk lebih mudah menilai erti CTR, 25% membawa maksud, daripada 100 orang, 25 orang akan klik banner iklan anda tersebut.
Anda pasti bertanya, apakah nilai CTR yang terbaik? Soalan ini perlu ditujukan kepada diri anda sendiri. Jika kali ini nilai CTR bagi iklan banner anda adalah 25%, maka sudah pasti yang terbaik bagi anda adalah tingkatkan nilai CTR tersebut! Semakin tinggi CTR, bermaksud semakin berkesan pengiklanan anda melalui banner itu. Semakin naik CTR, semakin ramai (trafik) yang akan ke laman web anda.
Bermaksud, semakin tinggi CTR bermakna semakin ramai yang klik pada iklan banner anda itu. Kadar CTR ini boleh ditingkatkan dengan dua faktor yang saya katakan sebelum ini iaitu rekabentuk banner dan juga tempat anda meletak iklan banner tersebut.
Di dalam Penerangan ini, saya akan terangkan tip dan trik untuk meningkatkan CTR bagi iklan banner anda.
Bilangan Klik – Semua sudah sedia maklum, bilangan klik bagi banner bermaksud berapakah jumlah klik yang telah dilakukan pada banner tersebut di ruang iklan tersebut. Bagaimana untuk mengetahui bilangan klik pada banner anda? Di sinilah pentingnya anda atau pihak penyedia ruang iklan menyedia sistem tracking untuk iklan banner tersebut. Ruang iklan di blog smartusaha menggunakan sistem sebegini yang mana pengiklan boleh melihat bilangan klik serta melihat statistik yang tertentu. Hebatnya, mereka tidak perlu mengira sendiri nilai CTR kerana sistem akan mengirakan untuk mereka. Andaikata tempat anda meletak iklan banner itu tidak menyediakan sistem sebegini, anda boleh lakukannya sendiri tetapi ada beberapa kekangan atau syaratnya. Pengiraan CTR memerlukan dua nilai iaitu jumlah impression dan juga bilangan klik pada banner.
Conversion Rate (CR) – Ia bermaksud, daripada jumlah keseluruhan pelawat laman web jualan anda, berapa peratuskah yang bertindak untuk membeli. Katakan sehingga hari ini, jumlah pelawat keseluruhan adalah 10,000 orang dan jualan keseluruhan atau
bilangan yang membeli adalah sebanyak 200 jualan (bukan jumlah ringgit, tetapi bilangan produk yang telah dibeli – unit).
Maka, conversion rate di sini adalah sebanyak 2%. Perkiraannya adalah seperti berikut:
(200 / 10,000) X 100 = 2%
Apa kaitan CR ini dengan iklan banner? CR digunakan untuk melihat sejauh mana keberkesanan iklan banner anda dan keberkesanan mengiklan di sesuatu laman web, maka anda perlu mengira nilai CR ini. Tetapi, amat cerewet untuk menilai nilai CR jika anda melakukan promosi dengan pelbagai cara kerana sukar untuk anda track maklumat pelawat seperti dari mana mereka datang. Namun, cara yang boleh anda lakukan adalah dengan menggunakan tracking system di laman web anda untuk melihat dari manakah pembeli tersebut datang. Jadi, dengan merujuk kepada sistem itu, anda dapat tahu berapa ramai pelawat yang datang dari laman web melalui iklan banner tadi dan daripada jumlah pelawat itu, berapa orangkah yang membeli.
Maka, jika ramai yang membeli itu bermakna melakukan iklan banner di laman web tersebut amat berbaloi dan anda boleh meneruskan iklan di situ. Mengapa? Kerana laman web itu mempunyai 'highly targeted-buyers' yang saya nyatakan sebelum ini serta membuktikan 'design' banner anda adalah berkesan (berjaya menarik ramai orang untuk klik pada banner dan kemudian membeli). Di dalam penerangan ini, saya tidak akan menerangkan cara untuk membuat tracking. Perkara ini, anda perlulah belajar atau merujuk mana-mana sumber.
Tip Rekabentuk Banner Yang Efektif
1. Lebihkan 'ayat' yang berkesan daripada banyak menggunakan animasi grafik.
2. Ada “Call To Action”-Banner anda mestilah diletakkan dengan ayat suruhan seperti “Klik Di Sini”, “Dapatkan Sekarang. Klik Di Sini!”, “Daftar Sekarang”, atau apa sahaja yang jelas dan mudah difahami. Ini amat penting kerana tanpa Call To Action, kita seolah-olah hanya berharap 100% kepada pelawat untuk klik, padahal kita mesti 'memaksa' mereka untuk klik.
3. Warna teks atau warna banner mestilah tidak menyakitkan mata.
4. Saiz file banner mesti rendah.
5. Teruskan mengiklan secara berulangan dengan design yang sama
6. Gunakan ayat yang “powerful” dan diperlukan sahaja- contoh nya seperti “percuma”, “hebat”, “murah”, “peluang terhad” dan lain-lain lagi.
7. Teknik perkataan yang simple and mudah difahami dan berpengaruh
8. Gunakan imej yang bersesuaian dan 'eye catching'
9. Kombinasi yang baik
10. Hadkan penggunaan jenis huruf (font)
11. Animasi yang tidak begitu laju
Di mana Tempat Pengiklanan Yang Sesuai dan Efektif?
1. Highly Targeted-Buyers / Traffics
2. Ruang Iklan Banner Tidak “Over-Sell”
3. Iklan di laman web iklan
4. Iklan di laman web yang ada 'kandungan'
5. Iklankan di laman web atau blog yang ramai pelawat
Kedudukan Banner yang Efektif
Semasa menentukan lokasi atau kedudukan banner yang berkesan, anda pilihlah bahagian atau spot (ruang) yang sentiasa menjadi tumpuan biasa mata pelawat laman web atau blog. Contohnya ruang paling atas (top), di bahagian sidebar (tepi) bahagian atas dan juga di akhir artikel laman web tersebut.
Langkah Bijak Pengiklanan Banner!!!
Jika anda tidak tahu merekabentuk iklan banner sendiri, tidak usahlah menyusahkan diri sendiri. Serahkan segalanya kepada yang PAKAR.
Saya adalah 'designer' yang boleh membantu anda menyediakan banner dan menyediakan perkhidmatan design lain seperti minisite, ecover, header, menu, footer dan banyak lagi. Anda hanya beri perhatian kandungan website/surat jualan anda, saya hasilkan grafik yang berkualiti bagi mewarnai kandungan tersebut yang anda mahukan dengan kadar kos yang amat berpatutan.

Teknik Review

Teknik Review adalah salah satu teknik-teknik berkesan untuk mempromosi produk korang dalam Pemasaran Online. Teknik promosi yang paling efektif aku gunakan adalah dengan menggunakan teknik review produk di dalam blog aku. Teknik ini amat berkesan untuk membantu prospek memahami akan ciri-ciri produk korang dan juga kebaikannya. Beberapa langkah awal yang sepatutnya korang ambil tahu:-
1. Create Produk korang terlebih dahulu orang putih kata 'create your own business'
Before korang  memulakan review kat blog korang, korang perlu dapatkan produk yang korang ingin promosikan terlebih dahulu. Ini amat penting dilakukan supaya korang dapat memberi review yang sejujur-jujurnya dan ikhlas berkenaan produk yang ingin dipromosikan. The best choice is aku suggestkan korang beli produk terlebih dahulu kalau xde produk sendiri lol... Dengan mendapatkan produk terlebih dahulu, prospek akan ketahui bahawa korang juga telah memiliki produk berkualiti yang ingin dipromosikan pada mereka. Mereka akan tahu akan kejujuran dah kesahihan produk korang tu, di mana korang tidak kelihatan hanya untuk promosi semata-mata, tetapi memberikan atau mencari penyelesaian pada masalah mereka bak orang putih kata giving an option and solution not problem.
2. Kaji Produk
Selepas korang dah dapat produk korang. Kini tiba masanya untuk korang luangkan masa untuk mengkajinya. Jika produk tersebut adalah produk affiliate program dan produk tersebut adalah produk digital seperti ebook, cuba bacanya sehingga habis. Korang perlu fahaminya sedikit sebanyak. Jika kurang faham, sila ulang membacanya. Klau aku, aku akan membacanya lebihdari sekali sampai aku faham dengan sebaik yang mungkin. Dari sini aku akan tahu samada produk tersebut sesuai dipromosikan atau tidak. Jika ianya berkualiti, dan dapat menyelesaikan masalah orang ramai ianya memang suatu produk yang dinanti-nantikan tapi kalau korang dah ade produk sendiri xyah la nak kaji2..sendiri buat sendri faham ler..
3. Buat catatan ciri-ciri dan kelebihan/kekurangan produk- Perbandingan
Bagi setiap ciri-ciri ataupun kandungan produk yang korang kaji, sila catatkannya dalam nota ringkas. Klau aku, aku akan tuliskannya dalam buku nota. Contohnya klau aku kaji produk digital seperti ebook, aku akan catatkannya mengikut susunan bab. Aku akan nyatakan apakah isi utama bab tesebut dan juga aku akan nyatakan apakah kebaikan bab tersebut kepada prospek dan ianya sudah pasti mengenai kebaikan yang dapat menyelesaikan masalah prospek. Jika ada kekurangan berkenaan produk, aku perlu nyatakannya secara jujur. Cuba lihat pada sales letter (surat jualan produk) samada apa yang dinyatakan sama seperti yang dinyatakan dalam ebook tersebut atau tak. Pastikan apa yang dinyatakan pada sales letter memang wujud dalam/pada produk tersebut. Jika ianya tidak seperti yang dinyatakan sales letter, sila catatkannya. Korang perlu berlaku jujur semasa membuat review nanti. Ini amat penting untuk meningkatkan kepercayaan pembaca terhadap review yang diberikan oleh korang(produk beli).Untuk Perbandingan pula, buat perbandingan produk korang ngn produk-produk lain. Highlightkan kelebihan produk korang contoh nya dengan ayat 'FREE'. Buat satu kelainan pada produk korang dan jangan sampai sama ngn produk-produk lain(utk produk sendiri).

4. Mula menulis review
Untuk memastikan susanan ayat korang betul semasa menaip review sebenar di blog, baut dulu kat Microsoft Word. Ini bertujuan bagi mengelakkan kesilapan semasa menaip review sebenar di blog bak orang putih kata avoid from mistake. Mulakan dengan sedikit kata-kata aluan, diteruskan dengan pengenalan produk dan seterusnya kelebihan/kekurangan produk, bonus tambahan contoh nya free, jaminan dan juga ayat tindakan (call action) untuk prospek mendapatkan produk korang tersebut. Terangkan sejujur-jujurnya berkenaan produk yang ingin korang promosikan. Jangan sesekali menipu prospek. Prospek dapat menilai akan kejujuran dan keikhlasan dari review korang tu. So, jangan mengkhianati kepercayaan prospek korang kerana sekali korang melakukannya, sampai bila-bila pun korang tidak dipercayai lagi. After finished your writing, please semak dan bacanya lebih dari sekali. Jika korang rasa berpuas hati, korang boleh mula retype ke dalam blog korang. Ala senang jer zaman cyber nie.dah penat tulis kat Mic.Word wat per nak type lg kat blog, just Select All-Copy-Paste. Siap!! then edit sikit2 lau ade alignment yang lari.
5. Letakkan gambar
Pakar Presentation ada berkata 'Picture is what around you','Picture is You' and 'Picture as whats are in your minds' So, picture represents thousand of words. Jadi, korang perlulah letakkan gambar2 yang berkenaan dengan produk korang dalam blog korang,gambar penjual dan lain-lain. Dengan pengisian gambar dalam review ini, ianya dapat membantu prospek untuk lebih mengenali produk yang dipromosikan. Biasanya orang lebih suka melihat gambar berbanding perkataan. So, gunakan lah peluang ini sebaiknya. Jika dalam review tersebut  korang menawarkan bonus eperti free untuk pembeli, sila isikan gambar bonus tersebut. Tidak kira imej nyata mahupun maya. Itulah yang korang perlu tahu dalam membuat review produk affiliate dalam blog korang ataupon untuk produk korang sendiri. Gambar sebenarnya memberi impak dan pengaruh besar dalam dunia pemasaran selain audio dan visual. tak percaya bacalah sejarah penyiaran.
*Aku harap korang faham la ape yang aku celoteh kan ni.hehehe..
* For more tips, dapatkan e-book aku tentang "Teknik-Teknik Pemasaran Online Berkesan"..hehehe

Apa itu Googlebot??

"GOOGLEBOT" atau "crawler" adalah sejenis software yang digunakan oleh pihak google untuk mencari dan menyimpan data bagi setiap file laman web atau blog di internet. Data ini akan di index untuk kegunaan di enjin carian mereka. Cara googlebot ini bergerak dan menyimpan data dari satu page ke satu page adalah dengan mengikut link-link yang ada dari satu laman web ke satu laman web yang lain. Proses yang sama akan diulang dilaman web seterusnya yang dimasuki oleh googlebot ini. Proses ini juga dinamakan "crawling".
Semua laman yang di update atau laman yang baru akan di index oleh googlebot bermula dengan senarai laman yang telah di index sebelum ini. Laman web yang mempunyai ranking yang tinggi akan sentiasa di"crawl" oleh google. Proses "crawling" akan membantu pihak google menentukan kualiti dan ketepatan isi kandungan sesebuah laman mengikut link yang diberi.
Berjuta-juta laman diindex oleh googlebot setiap hari. Laman yang baru dibina hanya akan wujud didalam senarai enjin carian google setelah ianya di index oleh googlebot. Oleh itu, adalah penting bagi sesebuah laman web yang baru, mendapatkan backlink dari laman-laman yang sedia ada ataupun dari laman yang mempunyai rangking (pagerank) yang tinggi di carian. Ini akan memudahkan laman ini dikesan oleh googlebot.
Jadi kepada mereka yang baru pertama kali membina blog atau laman sendiri, pastikan laman korang di index dengan cepat oleh google dengan cara mengumpan googlebot ini masuk ke laman korang dengan cara meletakkan link laman web korang di laman lain (backlink). Ini adalah langkah pertama yang perlu anda lakukan. Selepas itu barulah korang lakukan proses seo yang lain pada laman web korang dari masa ke semasa.
Bagamana nak makesure laman korang diindex dengan cepat oleh google? Bacaan seterusnya disini.
Korang telah mengetahui bahawa google mengunakan sejenis software yang dinamakan googlebot untuk mengindex sesebuah laman web (kepada yang belum mengetahui apa itu googlebot sila baca disini). Untuk mensasarkan trafik ke laman korang, korang perlu memastikan kewujudan laman web korang di enjin carian terlebih dahulu. Selagi laman anda belum diindex oleh google selagi itulah laman korang tidak akan wujud di carian google. Jadi lambatlah korang menjana pendapatan dari laman web/blog korang sekiranya pengunjung/trafik tidak dapat mengesan laman web korang.
Gunakan teknik dibawah untuk memastikan laman web korang di index dengan cepat.
1) submit artikel korang ke laman web berikut:
* digg.com
* slashdot.com
* propeller.com
* reddit.com
* newsvine.com
* shoutwire.com
(pastikan langkah diatas dilakukan dahulu untuk menpercepatkan proses indexing laman korang)
Seterusnya,langkah-langkah dibawah adalah untuk memastikan laman web korang diindex oleh enjin carian lain yang popular dan juga bagi meningkatkan backlink untuk laman web/blog korang.
2) submit ke google webmaster tools (login mengunakan akaun gmail korang dan klik pada "add a site")
3) submit ke yahoo site explorer
4) submit ke msn or bing
5) submit ke blog directories
* technorati
* blogarama
* bloglines
* bloggeries
* blogcatalog
* blogion
* bloggernity
* bloghub
* blogsearch
* myblogdirectory
6) submit rss feeds dan ping
Rss feed
* 2rss
* blogdigger
* bloglines
* rssfeeds
* feeds2read
* technorati
Ping
* pingoat
* google blog search ping service
* additional ping:-
  1. Open site http://pingomatic.com in your Internet browser.
  2. In the "Blog Name" box enter "About NiagaSendiri"-Nama blog korang la yee..
  3. In the "Blog Home Page" box enter "http://niagasendiri.com"URL blog korang k..
  4. Then in "Common Services" click "Check All" to have all services be selected.
  5. Then click the "Send Pings" button.
  6. Open site http://autopinger.com in your Internet browser.
  7. In the "Url" box enter "http://niagasendiri.com"URL blog korang k..
  8. Then click the "Start Ping" button.
  9. Open site http://www.pingmyblog.com in your Internet browser.
  10. In the "Blog Name" box enter "About NiagaSendiri"-Nama blog korang la yee..
  11. In the "Blog URL" box enter "http://niagasendiri.com"URL blog korang k..
  12. Then click "Check All" to have all services be selected.
  13. Then click "I agree with Terms Of Service".
  14. Then click the "Ping MY Blog" button.
  15. Open site http://www.feedping.com in your Internet browser.
  16. In the "Blog / Site Name:" box enter "About NiagaSendiri"-Nama blog korang la yee..
  17. In the "Blog / Site URL " box enter "http://niagasendiri.com"URL blog korang k..
  18. Then click "Check All" to have all services be selected.
  19. Then click "I agree to Terms of Service".
  20. Then click the "PING ONLY ONCE" button.
  21. Open site http://blogsearch.google.com/ping in your Internet browser.
  22. In the "Your blog's address:" box enter "http://niagasendiri.com"URL blog korang k..
  23. Then click the "Submit Blog" button.
  24. Open site http://pingler.com in your Internet browser.
  25. In the "Website Name or Title:" box enter"About NiagaSendiri"-Nama blog korang la yee..
  26. In the "Website Url:" box enter "http://naigasendiri.com" URL blog korang k..
  27. Then enter text in the captcha image in "Enter the Captcha Text" box.
  28. Then click the "Ping My Site" button.
**Perhatian:- setiap web ping yang korang masuk jgn close dulu, tunggu sampai dia abis loading then untuk pengetahuan korang maybe ade sesetengah yang xkn verified korang punye ping.but its ok...just ignore k..
Untuk memeriksa samada laman web atau blog korang sudah di index oleh enjin carian, gunakan syntax berikut:
Site:namasitekorang.com
Taipkan pada petak search di google dan korang akan lihat senarai page laman web/blog korang sekiranya telah di index.
* Selamat Mencuba k..
* Ha...jgn lupe komen tau...Insyallah lau aku ade masa aku akan balas secepat munkin komen korang

BLOG for DOLLAR$

Step 1  Setting Up Your Blog

Blogging is a lucrative source of profit and blogs are easy to set up and maintain. Imagine a life where you are paid to write on stuff that interests you, whenever you want, wherever you are. The mere flexibility of blogging makes it easy for you to just kick back, relax and go on a vacation whenever you feel like it.

In this step, we are going to look into the profitability of a blog and set up a blog of our own at no cost! Interested? Read on!

First, we need to obtain a blog. There are several options – host a blog on your own domain or get a free blog. For starters, let’s talk about the free blogs. You can obtain a free blog at www.blogger.com or the newer (and better!) www.wordpress.com. If you are a techie, you must have heard of Wordpress, a free blog engine that is robust and infinitely expandable.

Blogger.com is actually owned by Google, so it will be detected on Google’s radar faster and you will be indexed faster. Wordpress.com, however, is a relatively new option so I have no comparison on the speed of getting indexed by search engines. However, Wordpress is better in the sense that it has more advanced features such as Trackbacks and Categories. You can also manage your sidebar links more efficiently (more about this later).

Get a free blog at either Blogger.com (http://www.blogger.com/signup.g) or Wordpress (http://wordpress.com/signup/). Then, familiarize yourself by posting your first post on your blog and tinkering around with the options and templates.

Here are a few common “blog-related” words to help you out:
1) Permalink – Permalink stands for permanent link, which is a URL (uniform resource
locator) that leads to an individual post that you make in your blog.
2) Trackback – When you post about someone else’s blog post elsewhere, your post will show up in their “trackback” section. This feature, however, is not available with a Blogger.com account.
3) Pinging – Blogging seems to be paired with pinging almost every time either one is mentioned nowadays. Pinging is actually the action where a certain aggregator is notified whenever your blog is updated, so that the aggregator may show the newest post of your blog on their website. This is a useful way to gaining traffic, which we shall discuss later.

For now, I shall leave you testing out your new blog and the features that come included with it. In the next steps, we shall discuss the many ways we can gain profit from a blog, as well as tips on how to write posts that keep visitors glued and keep coming back for more!

Step 2  Blog Content

Today, we’re going to discuss the type of content that is suitable for your blog in order to make it profitable. First off, I want you to understand that there is no fixed scope that your blog should have, which means you can write about whatever you’re interested in. However, the difference between a profitable blog and a non-profitable blog is the way the blog is written. Just imagine, would you prefer to read your university professor’s lecture notes or the latest novel by your favorite author?

You may prefer to read the novel because it appeals more to your interest, or because it is not as mind-numbing as the lecture notes by your professor. However, the most important point is people like to read “light” stuff most of the time. You see, when people log on to your blog, they are not only looking for information – they are also looking for information they can obtain easily, and better still in a relaxed manner.

So, to attract more visitors as well as to keep your current visitors coming back for more, it is very important to add a human touch to your blog posts. This can be done by simply imagining you’re talking about a certain topic with your personal friend. An extra bonus for your readers would be a great sense of humour, so try to add funny comments in your articles where they are suitable.

Another important key point is to avoid addressing your reader as a plural unit. What I really mean is you should not write as if you’re preparing a speech. Instead, you should write as if you’re having a conversation to a single person because this will make your visitor think of you more as a personal friend rather than a person of higher authority.

Besides that, it is also very useful to establish your own personality through your words. Human beings are very curious creatures, so naturally your visitors would want to know as much about you as the information you’re offering them.

Having a distinctive personality in your blog would make a world’s difference between your blog about gadgets and all the other blogs about gadgets out there. This is a lot like creating your own brand name, where people immediately remember your blog’s name when they need to find out information about gadgets, just like how people immediately think of McDonald’s for fastfood or Nike for sportswear.

So, the lesson for today is to simply write as an equal friend to your visitors, write to them as if you’re talking to a single person and establish your own personality on your blog.

Step 3  Blog Content Brainstorming

Face the fact – your blog needs to be regularly updated to maintain its readership! Hence, you must always find fresh topics to write about, and we’re going to discuss how to do just that in this step.

We have discussed how to write attractively, so now we are going to discuss what we are going to write on. The very first option that I think a blogger should write on is a topic that he or she feels passionate and interested in. You’ve chosen to make blogging your career because you want to escape a mundane job – forcing yourself to write about something that you’re not interested in is as torturous as as your mundane job!

The other reason I ask you to write about something you’re passionate about is because your feelings and emotion shows through your writings! If you feel indifferent to a certain subject but still write about it just for the sake of it, your readers will notice it.

Remember the advice about writing with a personality? Forcing yourself to write will not establish a welcoming style at all. Once you have chosen your main theme, start posting to your blog about it and make it a habit to post at least once every day, even if it’s only a comment on the newspaper article you read today.

Think of yourself as a gigantic train. It takes a lot of effort to get you moving. First, you might just budge an inch, and later trudge slowly on until you finally reach your full speed. Then, it’ll take a lot of effort to stop you instead!

Next Step will be continued as soon as possible...